måndag 1 oktober 2012

Medier: bra eller dåligt?

Statens medieråd har gjort en undersökning som visar barn och ungdomars medievanor. Den finns att läsa delar av och även ladda ner i sin helhet på mediebarn.se. Där kan man se att ungdomar använder datorn till en hel del annat än bara till spel. Pojkar i 12-16årsåldern ägnar mest datortid till att se filmklipp, medan flickornas huvudsysselsättning är sociala medier. Man kan även se att datorn används till chatt, läxor, ladda ner filer, meila osv. Spela spel kom på 2:a plats hos pojkarna och 6:e plats hos flickorna i undersökningen.

Kanske vi i skolan skulle bli mer delaktiga i denna medievärld. Se det som en extra ingång till information och måluppfyllelse. Varför inte ha en sluten facebookgrupp i klassen för information, läxhjälp mm? Kanske tipsa om lämpliga klipp från youtube, svtplay eller liknande som alternativ till läroboken. Ge dem en förförståelse för ett nytt arbetsområde med hjälp av youtube eller liknande.

Naturligtvis måste det finnas förnuft i användandet. I Pär Ströms häfte ”storebror på Facebook” kan man läsa checklista för säkerhet på facebook. Detta är något som borde vara ett naturligt led i undervisningen, där eleverna lär sig en sund misstänksamhet kontakten med olika sociala medier. Tankar kring problemen när bilder, fakta mm ska publiceras tar Christina Wehner-Godée upp i sin bok ”Att fånga lärandet”. Det finns massor av fallgropar att se upp med.
På tal om gammalt. Vad är detta?

Datorn och alla dess möjligheter har kommit för att stanna. Skolan måste försöka att hänga med i utvecklingen. Dagens skola måste förändras eftersom samhället har förändrats. Om vi lär oss att dra nytta av ungdomarnas kunskaper, vana och lust till datoranvändning av alla slag kan vi hitta nya vägar till inlärning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar