Nuvarande förståelse för pedagogisk dokumentation

Nuvarande förståelse för pedagogisk dokumentation

Vad är pedagogisk dokumentation för mig så här vid början av denna kurs? Något som lämnas till eftervärlden av någon anledning.
Syftet med dokumentation har varierat under åren för mig, och inte enbart för att trendfaktorn har ändrat sig, utan för att jag arbetat med olika saker.
I min ungdom arbetade jag på en blodcentral, där var dokumentationen en del av arbetet när det gällde blodgruppering eller tester inför en blodtransfusion. I undervisningen till detta yrke användes exakt samma sätt dokumentera som senare i yrkeslivet. Det gav en säkerhet och trygghet, men allt gjordes med papper o penna där alla gjorde exakt likadant. Allt för att minska möjligheten till feltolkningar, då bestämning av blodgrupper inte får bli fel.
Senare arbetade jag i familjedaghem, alltså som dagbarnvårdare. På den tiden var det önskvärt att vi dokumenterade barnens utveckling men det fanns inget krav på hur mycket och på vilket sätt. Förutom dagboksanteckningar blev det korta filmklipp. Detta var ett bra sätt att visa för föräldrarna att deras barn nu hade lärt sig att ta på sig själva eller liknande. Inte på något av mina tidigare arbeten reflekterade jag djupare över dokumentationen som en pedagogisk vinst.
När jag började arbeta i skolans värld fick dokumentationen ett annat syfte än enbart ett stöd för minnet, verktygen för dokumentationen blev också fler.
  • Text: Det mesta av dokumentationen görs  som ett textdokument antingen med penna och papper eller digitalt. Syftet är ofta att bedöma och visa vad som är gjort. Dokumentet används vid allahanda omdömen av elever eller för att kunna blicka tillbaka.
  • Diverse skapelser: Vid vissa tillfällen sparas diverse alster från eleverna, det kan vara allt från skrivna egna arbeten, byggda broar och andra mer eller mindre fantasifyllda konstruktioner
  • Film och foto: Ibland har filmer och bilder producerats. Ett nöje att titta på i efterhand, då man upptäcker mer saker än vad man såg vid första anblicken.

Man blir så trött av att dokumentera
Svårigheterna vid dokumentation så som jag ser det i nuläget
  • För vem och vad ska dokumenteras
  • På vilket sätt ska det göras, hur får man den bästa bilden av vekligheten
  • Var och hur ska all dokumentation sparas
  • Tiden
  • Ska det finnas ramar och regler för hur man dokumenterar

Nyttan med dokumentation så som jag ser det i nuläget
  • Mer objektivitet i alla bedömningar
  • Ta tillvara goda idéer
  • Nostalgi
  • Bättre kunna följa upp vad som behöver göras
  • Lättare att se alla individer, ingen faller mellan stolarna
  • Gamla mönster och vanor reflekteras och ifrågasätts
  • Underlättar samarbete mellan olika kolleger och mellan olika yrkesgrupper

Jag hoppas och tror att jag när denna kurs är slut kan dokumentera på ett mer nyanserat, roligt och effektivt sätt som gagnar mig, mina elever och övriga som jag samarbetar med.