måndag 1 oktober 2012

Slutet

Nu är jag på den sista uppgiften i kursen pedagogisk dokumentation. Denna uppgift kretsar kring den film jag nyligen gjort klar. Hur har kursen påverkat mig? Hur skulle filmen ha sett ut om jag inte gått kursen? Inget vet men jag kan inte låta bli att spekulera………..

En klart synlig förändring har varit att jag nu funderar på kameravinklar och bildsnitt efter att ha läst boken ”Manus och dramaturgi för film”. En mer medvetenhet att försöka fånga tittaren och använda bildsnittet för att förstärka budskapet. I en av de första scenerna låter jag hunden filmas lite av grodperspektiv för att visa hur vi lär hunden. I intervjun med en lärare om medias roll, valde jag att filma en interiör från ett personalrum för att tittaren lättare skulle fokusera på vad läraren sa istället för en bild på honom. Dessa kameravinklar och bildsnitt hade varit omedvetna och oplanerade om jag inte läst denna bok.

Reflexioner från våra träffar, både i verklig miljö och via facebook har öppnat nya infallsvinklar kring hur man dokumenterar lärande och kunskaper. Möjlighet att kunna fånga olika former av kunskap via garageband och film har varit ett nytt och användbart verktyg för mig. Det öppnas möjligheter för en funktionshindrad elev att lätt visa idrottsläraren på film hur hon tränar och uppfyller delar av kunskapskraven i idrott och hälsa. Ett bra instrument har varit garageband för inspelning av muntliga prov i både matematik och NO. Ett användbart verktyg då jag kan lyssna mer fokuserat på eleverna om jag vet att jag senare kan lyssna igen och igen för att bedöma. Det finns även möjlighet till medbedömning av en kollega. Ytterligare en stor vinst kan vara att låta eleven höra detta senare, visa på utveckling, använda det inspelade som diskussionstema kring elevens tankar. Hillevi Lenz Taguchi tar upp detta i sin bok ”varför pedagogisk dokumentation?” Endast fantasin sätter gränser.

I ett klipp från filmen ser man hur hunddressören påpekar att hon inte säger något utan visar vad hunden ska göra och ger omedelbar belöning. Detta klipp valde jag medvetet för det är så olikt hur vi gör i skolan. Vi pratar länge om vad eleven ska göra, sedan får eleven träna och göra prov som sedan rättas och ett par månader senare får eleven vad den upplever som beröm eller straff, alltså betyget. Lite överdrivet men jag ville visa skillnaderna. Innan kursen hade jag kanske valt bort klippet eftersom det inte var närbild och hunden inte var så framträdande.

I mitten av filmen finns ett klipp på en hoppande hund där matte omedelbart ger beröm både med rösten och med godis. Detta klipp valdes för att ge fart och rörelse och även visa  förflyttningen från hundvärlden till skolans värld. Christian Lundahl tar upp vikten av omedelbar feedback för eleverna i skolan. Detta gäller även för hundar som visas på filmen. Reprisavsnittet la jag in för att förstärka bilden av fart och fläkt.

Mycket hade varit annorlunda om jag gjort en film utan denna kurs. Fast ärligt talat så hade jag nog inte gjort vare sig någon film, podcast eller varierat min dokumentation utan min nyvunna kunskap. Nu vågar jag försöka, nu vet jag att många tekniska problem kan lösas och nu lockas jag att pröva nya alternativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar