Alla har vi väl hittat en bunt med papper i våra gömmor som legat så länge att det nästan borde ha förmultnat. Dessa papper kan vara en skatt med dokumentation av något du upplevt. Det kan vara en utvärdering av ett projekt, en planering av ett arbetsområde eller liknande. I dessa papper eller om det är i annat format kan innehålla tankar och idéer som i många fall kan återanvändas.
eftervärlden på flera sätt, inte bara det traditionella skrivandet av anteckningar. Wehner-Godées bok ger förslag på Power-Point och videofilmer. Men allt som kan berätta något för betraktaren duger som dokumentation. Det kan vara en ljudinspelning, alla former av visuella uttryck såsom foto, teckningar, textila tavlor osv. Bara fantasin sätter gränser och i viss mån vad syftet är med dokumentationen.
Vill jag spara för att minnas en upplevelse bör jag försöka fånga känslan i händelsen. Ska jag spara för att underlätta min planering för kommande elevgrupper bör jag spara fakta,
tider och pedagogiska tips så detaljrikt som möjligt. Är det elevens lärande som är i fokus bör tonvikten ligga på elevens upplevelser, tankar och kunskaper.
Det absolut viktigaste är dock att komma ihåg att efteråt minns man mycket lite av det som jag trodde jag skulle komma ihåg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar