måndag 27 februari 2012

Synliggörande av lärteorier


I dagens samhälle finns en uppsjö av böcker, artiklar och tv-program som ska lära oss att hitta oss själva. Vi förväntas finna vem vi är och hur vi fungerar med dessa kurser. Min dröm är att det fanns en kurs för våra elever som lärde dem hur de själva lär sig bäst. Vilken är deras ultimata lärstil. Vi är olika på många sätt och en av dessa variabler är att vi lär oss på de mest skilda sätt. Därför är det i mitt uppdrag som lärare att försöka att variera mitt sätt att lära ut på så många olika sätt att alla elever kan finna kunskap.
Min tanke är att om jag använder så många sinnen som möjligt blir lärandet maximalt för så många som möjligt. I användandet av dessa sinnen kan jag se diverse teorier om lärande. Viktigt för mig att tänka på är att min egen lärstil kan vara bra, men behöver inte vara majoritetens lärstil i den grupp elever jag har framför mig.
Ett sätt att säkerställa att jag tagit i anspråk så många lärteorier som möjligt i min undervisning är att dokumentera kontinuerligt. Det finns många olika sätt att dokumentera och det är en fördel att variera tillvägagångssätten. Detta för att ge möjlighet att upptäcka alla de nyanser som lätt blir oupptäckta vid en analys i realtid. Ett nytt sätt för mig var att göra ett radioprogram där enbart ljudet dokumenteras.
Tabuchi påpekar i sin bok ”Varför pedagogisk dokumentation?” om närhet och distans där teorierna kan vara till hjälp men att vi fram för allt kan ta hjälp av varandra kring dessa frågor. I boken ”Att fånga lärandet” kan vi även läsa om vikten av mångfald kring pedagogiskt tänkande

Några exempel på teorier kring undervisning om ljud och ljudvågor

Hörsel
  • Behaviorismen: Sitter jag stilla kan jag lyssna, lär mig, och får beröm. Lyssnar jag noga lär jag mig mer
  • Konstruktivism: jag hör två ljud, så småningom kan jag fysikaliskt förstå olikheterna
Syn:
  • Pragmatism: Jag ser vår omgivning och upptäcker den, lär in
  • Konstruktivism: Jag ser först vad jag kan och upptäcker mer och mer
  • Behaviorism: Ser att läraren blir glad om mycket text blir skrivet i boken          
  • Konstruktivism: Det som från början var skilda vågor symboliserar sedan olika toner       
Känsel
  • Konstruktivism: Jag hör olika ljud , går vidare i utvecklingen och ritar ljudvågor. Så småningom kan jag förstå varför stämgaffeln vibrerar

Görande
  • Fenomenografi: Jag har en hypotes och testar den på en laboration
  • Behaviorism: skriver jag av texten på tavlan kommer jag lättare ihåg det. Läser jag på mycket får jag bra betyg
  • Konstruktivism: Jag bygger ett instrument som kan variera tonerna
  • Fenomenografi: jag varierar mitt sätt att läsa en text beroende på innehåll
Smak och lukt
  • Behaviorism: Minnen av lukter kan ge associationer till vad läraren berättade


Vilken metod jag som lärare använder beror på mycket, hänsyn får tas till vilka människor deltar, vilken miljö sker lärandet i och vilka är de verktyg jag har till mitt förfogande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar